De kunst van het schrijven

‘De kunst van het schrijven’ roept associaties op van auteurs die zich al dan niet afzonderen voor het ambacht dat schrijven is. Het schrijven van pure fantasie, memorabele overdenkingen, vernuftige hersenspinsels, biografische schrijfsels of poëzie, het roept allemaal het beeld (taal is per definitie beeldend) op van een passie die in de praktijk gebracht wordt. Maar het kan ook anders natuurlijk en dan had de kop boven dit artikel zomaar ineens ‘Schrijven als broodwinning’ kunnen heten, en daarmee wellicht iets minder romantisch geklonken?

300px-christine_de_pisan  Schrijven als broodwinning, zoals in het geval van Christine de Pizan of Pisan (Venetië ca. 1364 – klooster van Poissy ca. 1430). Op de miniatuur afbeelding is Pizan aan het werk in haar studeerkamer.

Nadat de Franse Pizan op 25-jarige leeftijd weduwe was geworden ging zij boeken schrijven om daarmee in het levensonderhoud van haar gezin, Pizan had drie kinderen, te kunnen voorzien. Christine Pizan werd daarmee een van de eerste vrouwen die een professionele literaire carrière startte en dit was, in de door mannen gedomineerde middeleeuwse samenleving, een gedurfde en opvallende stap.

In een eerder gepubliceerd artikel in Trouw lezen we dat Pizan’s werk van hoog niveau was; diepzinnig, sierlijk en hartstochtelijk.

‘Het lijkt wel honderd jaar geleden Dat mijn geliefde mij verliet
Toch zijn twee weken pas vergleden: Maar het lijkt mij honderd jaar geleden, / Zo traag nu kruipt de tijd op heden/ Want, dat hij mij verliet, Lijkt mij wel honderd jaar geleden’ – Christine de Pizan

Pizan schreef talrijke gedichten over hoofse liefde; een  veelal platonische liefde die uitsluitend voorkwam in de hogere standen en de bewondering van een edelman of ridder voor een onbereikbare, vaak gehuwde, vrouw betrof. Ook schreef zij een biografie van Karel V van Frankrijk en – opvallend verrassend voor die tijd – verscheidene werken waarin zij opkwam voor de rechten van vrouwen. Een bekend werk van Christine Pizan is: ‘Het boek van de stad der vrouwen1001004006453670 Een baanbrekende boek dat opent  met een gefrustreerde tirade van een mannelijke schrijver tegen vrouwen. Christine Pizan stelt daar haar dromerige visie met drie deugden; rede, rechtschapenheid en justitie, tegenover.

Vanwege het feit dat Pizan als schrijver in de openbaarheid trad, in een tijd waarin deze kunstvorm nog uitsluitend door mannen werd beoefend, en de moed waarover zij beschikte om de vrouwonvriendelijkheid van de middeleeuwse samenleving openlijk aan de kaak te stellen maakt van haar een onvoorstelbaar dappere voorvechter van de vrouwenemancipatie.

Advertenties


Categorieën:Gelijke rechten, Middeleeuws, Poëzie, Schrijven

Tags: , , , , ,

2 replies

Trackbacks

  1. Verliefd op Parijs, lezen en schilderen – lirianart
  2. De genialiteit van Paul Cézanne – LiRiAn Art

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: