Het vergankelijke bestaan

begleiter_eva_hesse_001 Eva Hesse 1936 – 1970 – worstelde met de vergankelijkheid van het bestaan, en van haar werk. Het liefst had zij iedere koper van haar werk apart een briefje gestuurd met de tekst: “Life doesn’t last, Art doesn’t last”

De veel te jong overleden Duits-Amerikaanse beeldhouwster Eva Hesse kwam uit een Duits Joods gezin en werd op tweejarige leeftijd samen met haar oudere zus naar Nederland gestuurd om te vluchten uit nazi-Duitsland. Na een paar maanden werd het gezin herenigd, om in 1939 te emigreren naar Amerika.

Hesse studeerde af aan de School of Industrial Art in New York, tegenwoordig de High School of Art and Design geheten, waarna zij verder studeerde aan het Pratt Institute,de Cooper Union en de Yale School of Art and Architecture, alwaar zij haar Bachelor of Fine Art behaalde. 350px-art_students_league_ny_jeh

“Kunst maken is voor mij het makkelijkste wat er bestaat, msschien ben ik er daarom wel zo goed in.” Eva Hesse

Eva Hesse’s eerste driedimensionale werk was een kostuum voor ‘The Happening’, van Allan Kaprow, in de Art Students League of New York in Woodstock (een kunstacademie gesticht in 1875, waar vele Amerikaanse- en internationale kunstenaars hun naam aan hebben verbonden).

eva_hesse_in_her_studio_in_1965-_no_title_1966 Hesse was volgens zeggen behalve neurotisch en egocentrisch ook zeer intelligent. Daarnaast kun je niet naar haar werk kijken zonder in de war te raken, iets wat Hesse zelf ook regelmatig was, volgens critici. Bijzonder aan Hesse was dat ze niet bang was om dit ook te laten zien in haar werk: “Ik zit bepaald niet eenvoudig in elkaar, en als mijn werk al een thema heeft, dan is het de absurditeit van het leven.
Eva Hesse maakte ook bepaald geen kleine kunst, zij was eerder van het grote gebaar bron. Ze was wat je tegenwoordig een ‘Bossgirl’ zou noemen en niet bang om risico’s te nemen.

“Ik ben niet bang, ik neem risico’s. Ik sta volledig open als het om kunst gaat.”
Eva Hesse

download-2 ‘Ringaround Arosie‘- 1965
“I think the circle is very abstract. I could make up stories of what the circle means to men, but I don’t know if it is that conscious. I think it was a form, a vehicle. I don’t think I had a sexual anthropomorphic, or geometric meaning. It wasn’t a breast and it wasn’t a circle representing life and eternity….I remember always working with contradiction and contradictory forms which is my idea also in life. The whole absurdity of life, everything for me has always been opposite. Nothing has ever been in the middle. When I gave you my autobiography, my life never had anything normal or in the center. It was always extremes.”
  

eva-hesse bron

I.M. Eva Hesse 1936-1970

Life doesn’t last; art doesn’t last. It doesn’t matter” – Het leven is vluchtig. Kunst is vluchtig. Maar dat maakt niet uit. 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s