Suze Robertson, stoer, strijdvaardig en de evenknie van Van Gogh

Suze_Robertson_-_self-portrait_-_1890_-_IB00062106  Zelfportret – 1890 – Suze Robertson
‘Ik hield mij buiten wisselende kunstbegrippen en andere invloeden, waardoor ik er dan ook massa´s tegen mij heb gehad, maar ik troost mij ermee dat ´t beter is om bestreden te worden dan (te worden) genegeerd’ – Suze Robertson in een interview met de Nieuwe Rotterdamsche Courant

 De vrouwelijke evenknie van Vincent van Gogh
Dat wordt wel eens gezegd van Suze Robertson (1855 – 1922), geboren als de dochter van de Haagse koopman John Robertson en Maria Cornelia van der Vliet, en het jongste kind in een gezin met negen kinderen. Haar tekentalent werd ontdekt op een Wassenaarse kostschool in 1877 en na het volgen van de opleiding beeldende kunsten vangt haar carrière als tekenlerares aan. Rond 1883 besluit zij om zich volledig aan het schilderen te gaan wijden. 

Een rel die weinig om het lijf had

Lena_door_Suze_Bisschop-Robertson (1)
Suze Robertson was niet alleen stoer om te zien maar ook voortvarend in het maken van keuzes. Tijdens haar studie bijvoorbeeld kwam het tot een heuse rel toen Robertson eiste dat zij net als de mannelijke studenten toegelaten zou worden tot de ‘naaktklasse’. En ondanks dat de kranten er schande van werd spraken wist zij door te dringen tot de lessen. Het resultaat was o.a. het schilderij; Lena – zittend naakt, datum: gemaakt voor 1923, zie hierboven.

Suze_Robertson_-_still_life_-_1922_-_RIJK01_M-SK-C-1678-00_X Stilleven door Suze Robertson

‘Schilders die geen coloristen zijn, doen aan illumineren en niet aan schilderen’ – Eugène Delacroix in ‘Ik heb het niet over middelmatige mensen‘ 9200000022376707

Vrouwen in de kunst
Suze Robertson leefde in de tijd van de Haagse School, studeerde met Breitner en werd vooral bekend als coloriste. In vergelijking met haar tijdgenoten werd haar werk expressionistisch genoemd. Robertson was een van de weinige avant-gardisten, een voorloper van het expressionisme, van haar tijd.

Suze_Robertson_-_landscape

Evening landscape, oil on panel
Datum: tussen 1900 en 1910 Huidige locatie: Kröller-Müller Museum

Wist je dat
In de tijd van opkomende industrie en verstedelijking werd het leven van dichtbij en de schoonheid van de natuur ontdekt. Overal in Europa ontstonden, in navolging van de kunstenaarskolonie Barbizon, bij Parijs 
kunstenaarskolonies *.  Zo ook op de Veluwe in Nederland, hier deden kunstenaars in de loop van de 19e eeuw nieuwe inspiratie op in de omgeving van, en rond Nunspeet* Tip: pdf leesfragment kunstenaarskolonies

‘Vanaf 1880 komen er vele kunstenaars naar de ongerepte noordelijke Veluwe. In eerste instantie lijken het alleen mannelijke kunstenaars te zijn, maar ook vrouwelijke kunstenaars trekken naar deze omgeving om te schilderen. Het is een periode waarin steeds meer vrouwen het penseel ter hand nemen om als kunstenaar van te leven.’ Bron 

Kunstenaarskolonies
Vanaf 1880 kwamen er veel kunstenaars naar de omgeving van de mooie noordelijke Veluwe. In eerste instantie waren dit voornamelijk mannelijke kunstenaars maar later, in de periode van 1880-1950, zijn er ook ruim vijftig vrouwen voor kortere of langere tijd op de Noordwest Veluwe werkzaam geweest, waaronder ook Suze Robertson.

Bekendheid
Robertson zocht voor haar onderwerpen voornamelijk in Brabant, net zoals Vincent van Gogh dat ook deed. Ook werd Suze Robertson net als Van Gogh geboeid door het dagelijkse leven van eenvoudige mensen. Haar werk is net zo krachtig te noemen als dat van Van Gogh, zo niet krachtiger. Zoals bijvoorbeeld met haar; Boerenvrouw aardappels schillend – olieverf op paneel, gemaakt tussen 1875 en 1922.

Boerenvrouw_aardappels_schillend_Suze_Robertson_1922.jpg

Suze Robertson;
‘Wilt u het niet hebben – goed, maar anders moet u het maar nemen zoals ik het maak.’

Persoonlijk
Ondanks een zekere weerstand die Robertson’s werk ook ondervond, werd haar werk wel (h)erkend als dat van een groot schilder. Persoonlijk vind ik het onbegrijpelijk dat Suze Robertson niet even bekend is geworden als Vincent van Gogh. Maar, daar komt misschien wel verandering in.

Vrouwen uit de kunst
Want niet alleen in haar eigen tijd werd haar werk al zeer gewaardeerd, ook nu nog weten de kunstwerken van Suze Robertson andere kunstenaars te inspireren. Zo is er van 2 september 2017 t/m 4 maart 2018  in het Noord-Veluws Museum de tentoonstelling  ‘VROUWEN UIT DE KUNST!‘ te bezichtigen.
De tentoonstelling werd 1 september 2017 officieel geopend door kunstenares Marte Röling.

Tekenkunst
En in het Museum Boijmans Van Beuningen ligt het accent van de vaste collectie dan wel op kunst van na 1945 maar er is ook aandacht voor de tekenkunsten van Suze Robertson. De vaste collectie bevat ook grote namen als Mark Rothko, Pyke Koch, Anselm Kiefer, Donald Judd, Paul Cézanne maar ook een minder bekende kunstenaar als Kees Timmer en last but not least, Suze Robertson (met in deze link nog een zeer lezenswaardig artikel).

Tip
Videotip (in de link):  75 jaar Nederlandse kunst. 1850-1925. IV Drie kunstenaressen
van  – ‘Artetcetera. Kunst in woorden / Words about art’
2 t/m 10 betreft werk van Suze Robertson.

En: De collectie als tijdmachine
In deze video bezoekt Carel Blotkamp de nieuwe collectieopstelling samen met Rudi Fuchs, kunsthistoricus, kunstcriticus en voormalig directeur van o.a. Stedelijk Museum Amsterdam.

 



Categorieën:Blogpost, Vincent van Gogh

Tags: , , , , , ,

1 reply

  1. Well, what ⅾoes God ⅼike?? Lee added. ?I mean, we lіke c᧐okies
    annd cartoons and toys, but ᴡhat kind of issuеs are funn
    for God?? It was a question that for a minute Мommy and Daddy had to sᥙppose about.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: