Bloemen. Je houdt ervan of haat ze

Standaard
Bloemen. Je houdt ervan of haat ze

“I hate flowers — I paint them because they’re cheaper than models and they don’t move!” Georgia O’Keeffe

keeffe Wel, dat is nog een uitspraak om mee te beginnen 😉 De quote is afkomstig van Georgia Totto O’Keeffe (uit Portrait of an Artist: A Biography of Georgia O’Keeffe, Laurie Lisle, Viking Press, New York, 1981, p. 180).

Beelden van botten tegen een woestijnhemel
Georgia O’Keeffe (15 nov. 1887 – 6 mrt. 1986) was dan ook een van de meest belangrijke en intrigerende artiesten van de twintigste eeuw.  En internationaal bekend geworden met haar gewaagde innovatieve kunst. Gloeiende landschappen, beelden van botten tegen een krachtige woestijnhemel, duidelijke bloemen en dramatische stadsgezichten zijn stuk voor stuk iconische en authentieke werken van haar vroege moderne Amerikaanse kunst.

“I have things in my head that are not like what anyone has taught me – shapes and ideas so near to me – so natural to my way of being and thinking …I decided to start anew, to strip away what I had been taught.” Georgia O’Keeffe, 1974

Georgia-O'Keeffe Geboren in een gezin met zeven kinderen, opgegroeid op een boerderij in Wisconsin, en van 1905-1906 gestudeerd aan het Art Institute of Chicago en de Art Students League in 1907-1908. Van William Merritt Chase , F. Luis Mora en Kenyon Cox leerde zij de traditionele realistische schilderijtechnieken. Maar de echte richting van haar artistieke wezen ontdekte zij in 1912, toen ze de revolutionaire ideeën van Arthur Wesley Dow ging bestuderen.

Een dramatische en dappere beslissing
En in de jaren 1915-1916 nam Georgië O’Keeffe een radicale beslissing, zij gaf in die tijd onderwijs in de kunsten aan het Columbia College (in South Carolina). Van het ene op het andere moment legde zij alles wat zij geleerd had tijdens haar opleiding opzij en begon aan een serie nieuwe gewaagde ontwerpen. Dit zouden enkele van de eerste pure abstracte kunstwerken van de wereld worden.

Onder de loep genomen
In 1929 werkte Georgia O’Keeffe het grootste gedeelte van het jaar in het noorden van New Mexico, in 1949 ging zij hier permanent wonen. Voor haar kunstwerken koos zij onderwerpen die specifiek zijn voor deze omgeving. O’Keeffe maakte schilderijen op grote doeken en presenteerde haar objecten alsof je ze door een vergrootglas bekijkt.

De kracht van verbeelding
9200000021213775“Objectief schilderen is niet goed schilderen, tenzij het goed in abstracte zin is”; Georgia O’Keeffe wist gebruik te maken van de kracht van verbeelding;
I have things in my head that are not like what anyone taught me — shapes and ideas so near to me,so natural to my way of being and thinking.
O’Keeffe kon zich met kleur en vormen uiten op een manier zoals zij dat met woorden niet had gekund;
“I found I could say things with color and shapes that I couldn’t say any other way — things I had no words for.

GK.SPsign

A sign commemorating birth of Georgia O’Keeffe, located next to Sun Prairie City Hall, 300 E, Main Street – Wikimedia

Jimson_Weed_by_Georgia_O'Keeffe ⇒ Het schilderij ‘Jimson Weed′ van Georgia O’Keeffe werd op een veiling in New York voor – omgerekend – ruim 35 miljoen euro verkocht!
⇒ Georgia O’Keeffe is erkend als de Moeder van de Amerikaanse modernisme.
⇒ Haar kunstwerken zijn te bewonderen in het O’Keeffe Museum.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s