Succesvol 2017 voor Panorama Mesdag

De Mesdag Collectie blikt terug op een succesvol jaar

Hoogtepunten van 2017

unnamed (2)
Persbericht Panorama Mesdag Den Haag, 4 januari 2018

De Mesdag Collectie heeft 2017 afgesloten met een bezoekersaantal van 16.000: een stijging van ruim 38 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Het aantal overstijgt zelfs de 15.600 bezoekers van het succesvolle Mesdagjaar, dat in 2015 volledig in het teken stond van de honderdste sterfdag van zeeschilder en verzamelaar Hendrik Willem Mesdag.

Centraal in de programmering in 2017 stond het samenbrengen van het heden en het verleden, waarbij de jonge kunstenaar direct naast de oude meester werd getoond. Een grote variëteit aan kunstvormen, zoals fotografie en geluidsinstallaties, leverden een zeer divers tentoonstellingsprogramma op.
 
Tentoonstellingen
Het afgelopen jaar waren er vier tentoonstellingen te zien in De Mesdag Collectie:

2017 begon voor De Mesdag Collectie met de afsluiting van de succesvolle tentoonstelling Cromheecke tekent Daubigny: een kunstenaarsleven verbeeld, die toonde hoe een hedendaagse striptekenaar beïnvloed werd door de negentiende-eeuwse schilder Daubigny.

In de lente opende de tentoonstelling Urban Larsson. Naar het leven geschilderd: een presentatie waarin het levensechte werk van Urban Larsson centraal stond. Meer dan veertig schilderijen van de Zweedse schilder lieten zien hoe een hedendaagse kunstenaar geïnspireerd wordt door klassieke schildertradities.

Ook de zomertentoonstelling HedenHaags. Ik zie ik zie wat hij niet ziet sloeg een brug tussen heden en verleden en toonde het werk van schilders van de Haagse School naast het werk van jonge kunstenaars van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK). Met nieuwe technieken, zoals geluidskunst en video-installaties, werd op verrassende wijze getoond hoe Den Haag zich heeft ontwikkeld van een kleine stad in de negentiende eeuw tot de moderne metropool die het tegenwoordig is.

Naast nieuw werk werd ook de vaste collectie van het museum belicht met Nederlanders in Barbizon.Maris, Mauve, Weissenbruch. De tentoonstelling, die nog tot en met 7 januari te zien is, vertelt wat de aantrekkingskracht was van het Franse dorp Barbizon op Nederlandse schilders in de negentiende eeuw. De Mesdag Collectie beheert één van de belangrijkste collecties Barbizon-schilderijen buiten Frankrijk, ooit bijeengebracht door Hendrik Willem Mesdag zelf.

Digitaal succes in 2017

  • Voor het eerst in de geschiedenis van De Mesdag Collectie werden er Facebook LIVE rondleidingen gegeven. Urban Larsson gaf een rondleiding door zijn eigen tentoonstelling en conservator Maite van Dijk vertelde over Nederlanders in BarbizonMaris, Mauve, Weissenbruch.
  • Het afgelopen jaar kreeg De Mesdag Collectie er ruim 1000 nieuwe fans op Facebook bij.
  • Op Instagram steeg het aantal volgers met bijna 57 procent ten opzichte van 2016.

Overige projecten

unnamed (1)

Conservator Maite van Dijk legt de laatste hand aan de tentoonstelling Nederlanders in Barbizon. Maris, Mauve, Weissenbruch bij de schilderijen Bosgezicht nabij Barbizon (Rijksmuseum Amsterdam) en Huis van Millet te Barbizon (particuliere collectie), geschilderd door de Nederlander Johan Hendrik Weissenbruch in Barbizon – Fotocredit Panorama Mesdag



Categorieën:Persberichten

Tags: , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: