Tentoonstelling Stedelijk Museum Alkmaar genomineerd voor prestigieuze internationale FRAME award

Standaard
Tentoonstelling Stedelijk Museum Alkmaar genomineerd voor prestigieuze internationale FRAME award

De tentoonstelling Emanuel de Witte, Meester van het Licht van Stedelijk Museum Alkmaar is genomineerd voor de wereldwijde Exhibition of the Year AwardDe prestigieuze Award-uitreiking wordt jaarlijks georganiseerd door FRAME, het internationaal toonaangevende magazine en mediaplatform voor interieur, design, architectuur en product design.

De vormgeving van de tentoonstelling Emanuel de Witte, Meester van het Licht is verzorgd door Jelena Stefanovic van studio OTW in Amsterdam. De sfeervolle, theatrale ambiance die zij ontwierp voor de 17e eeuwse meesterwerken van De Witte wordt door bezoekers van de expositie hoog gewaardeerd en is nu ook door de internationale vakjury van FRAME onderscheiden. Studio OTW schaart zich daarmee in een rij van gerenommeerde internationale ontwerpbureaus.

Uitreiking
Op 21 februari wordt bekend gemaakt welk van genomineerde exposities de Frame Award wint. Naast de beoordeling door de vakjury is er ook een publieksprijs. Het publiek kan zijn stem uitbrengen op www.frameawards.com/nominees.

Emanuel de Witte, Meester van het Licht is nog t/m 21 januari te bewonderen in Stedelijk Museum Alkmaar.

Tekst loopt door onder foto

Fotografie Mike Bink (2).jpg

Ook in de tentoonstelling staat het licht centraal (fotografie Mike Bink)

Tentoonstellingsinformatie

Alkmaarse schilders
Emanuel de Witte groeide op in Alkmaar en was een stad- en leeftijdgenoot van de kunstenaar Caesar van Everdingen (1616/1617-1678). Zijn vader Pieter de Witte was hoofd van de Franse school. De jonge Emanuel volgde zijn opleiding bij stillevenschilder Evert van Aelst (1602-1657) in Delft. Daarna keerde hij terug naar zijn geboortestad, waar hij zich in 1636 inschreef bij het Sint-Lucasgilde, de vakvereniging voor schilders. Over zijn werk uit deze periode is helaas niets bekend.

Klantenkring van formaat
Na een kort verblijf in Rotterdam en tien jaar Delft verhuisde Emanuel de Witte opnieuw. Ditmaal naar Amsterdam. Daar was hij op dat moment de enige architectuurspecialist. De Witte wist al snel zijn reputatie te vestigen. Tekenend voor deze reputatie is dat hij al in 1654 door de dichter Jan Vos onder de belangrijkste kunstenaars van zijn tijd werd gerangschikt – in één adem met Rembrandt en Govert Flinck. Inventarissen en andere oude bronnen geven een indruk van zijn klantenkring: een architect, een koster, de kerkmeesters van de Oude Kerk in Amsterdam. Hij schilderde ook op bestelling.

Een van zijn opdrachtgevers was niemand minder dan de koning van Denemarken, Frederik III. Het was vooral de fenomenale lichtbehandeling waarmee hij indruk maakte: als geen ander wist hij te spelen met zonlicht dat door hoge kerkramen naar binnen valt en op zuilen en wanden reflecteert. Hij schilderde niet alleen protestantse – en katholieke  gebedshuizen, maar introduceerde ook het imposante interieur van de Portugese synagoge te Amsterdam in de schilderkunst.

Boijmans, Binnenplaats beurs

De binnenplaats van de Beurs in Amsterdam, 1653, Emanuel de Witte
Olieverf op paneel
Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam; bruikleen Stichting Willem van der Vorm /foto Studio Tromp, Rotterdam

Levendig en anekdotisch
Meer dan veel andere schilders in hetzelfde genre, worden de composities van De Witte bevolkt door mensen die zijn werken een levendig, soms zelfs anekdotisch karakter geven. Kinderen krijgen de borst, er worden graven gedolven en hondjes lopen rond. Wie het werk van Emanuel de Witte vandaag de dag in ogenschouw neemt, wordt getroffen door de verrassende veelzijdigheid van zijn oeuvre. Naast de Delftse en Amsterdamse kerkinterieurs waaraan hij zijn reputatie dankt, vervaardigde hij marktgezichten, genretaferelen, portretten en historiestukken. En bijna zonder uitzondering van grote levendigheid en hoge kwaliteit. Dankzij bijzondere bruiklenen uit binnen- en buitenland kunnen we de variëteit en de kwaliteit van De Witte’s oeuvre in Stedelijk Museum Alkmaar in de volle breedte laten zien.

Tekst loopt door onder foto

Vismarkt bij avond, Boijmans.jpg

Vismarkt bij avond Ca. 1672 Emanuel de Witte Olieverf op doek Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam / foto Studio Tromp, Rotterdam

Kleurrijke levenswandel
Verschillende bronnen beschrijven de schilder – die een kleurrijke levenswandel en bepaald geen makkelijk karakter moet hebben gehad  – met zoveel verve dat we een duidelijk beeld van hem krijgen. Dankzij ‘zynen weerborstigen aart’ (aldus biograaf Arnold Houbraken in 1718) raakte hij keer op keer verzeild in ruzies, conflicten en rechtszaken. Geplaagd door persoonlijke problemen met verhuurders en achterstallige betalingen pleegt hij in 1692 uiteindelijk zelfmoord. Daarmee kwam een tragisch einde aan een kleurrijke loopbaan.

RTVNH bezocht de tentoonstelling en maakte dit item over de tentoonstelling. Bekijk hier de uitzending van AVRO/TROS ‘Nu te Zien’ met Ann Demeester.

Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie uitgegeven onder redactie van kunsthistoricus Gerdien Wuestman. Uitgegeven door Waanders & De Kunst, € 27,50 (ook verkrijgbaar in de Museumwinkel).

Bron Persbericht Stedelijk Museum Alkmaar

emanuel-de-witte-1617-1692-meester-van-het-licht

Emanuel de Witte genoot in de zeventiende eeuw een grote reputatie als vernieuwend schilder, vooral van kerkinterieurs. Door Gerdien Wuestman. te koop bij Waanders & De Kunst

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s