ALS KUNST JE LIEF IS

Persbericht Kröller-Müller Museum | Vooraankondiging

EENMALIG 80 BELANGRIJKE AANKOPEN VOOR DE COLLECTIE NEDERLAND BIJEEN

Van 30 september 2018 tot en met 3 februari 2019 organiseert het Kröller-Müller Museum op initiatief van de Vereniging Rembrandt de tentoonstelling:

Als kunst je lief is

Medium-Cornelis Cornelisz. Buys II, Jacob trekt bij Laban weg - Jacob flees from Laban, circa 1535, Stedelijk Museum, Alkmaar

Cornelis Cornelisz. Buys II, Jacob trekt bij Laban weg / Jacob flees from Laban, circa 1535, Stedelijk Museum, Alkmaar

Voor één keer worden ruim 80 belangrijke aankopen van 40 Nederlandse musea bijeengebracht die de afgelopen tien jaar mede zijn verworven met steun van de Vereniging. Als kunst je lief is toont de volle breedte van de museale aankopen: schilderijen, tekeningen, foto’s, sculpturen en veel meer. Het oudste werk is zo’n drieduizend jaar oud, het meest recente dateert uit 2016.

Medium-Neo Rauch, Gewitterfront, 2016, Museum de Fundatie, Zwolle

Neo Rauch, Gewitterfront, 2016, Museum de Fundatie, Zwolle

Met deze tentoonstelling onderstrepen de partners het belang van (het blijven verzamelen voor) de Collectie Nederland, die voor iedereen toegankelijk is.

 

Feest van onverwachte ontmoetingen

Als kunst je lief is wordt geen chronologisch of kunsthistorisch overzicht van topstukken, maar een feest van onverwachte ontmoetingen. De kunstwerken en objecten zijn met grote zorg geselecteerd en geënsceneerd door gastconservator Peter Hecht – emeritus hoogleraar kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht en fellow van de Vereniging Rembrandt – en vormgever/stylist Maarten Spruyt. De combinaties zijn niet alleen visueel interessant maar bieden ook stof tot nadenken. Zo hangt een monumentaal zestiende-eeuws Bijbels historiestuk uit Alkmaar naast een reusachtige foto van Andreas Gursky uit het Stedelijk en wordt een prototype stoel van Rietveld uit de collectie van het Centraal Museum in Utrecht geflankeerd door een schilderij van Alma-Tadema uit Leeuwarden en een zeventiende-eeuws bloemstilleven uit het Mauritshuis.

Medium-Dirck de Bray, Stilleven met een boeket in wording - Still life with a bouquet in the making, 1674, Mauritshuis, Den Haag

Dirck de Bray, Stilleven met een boeket in wording / Still life with a bouquet in the making, 1674, Mauritshuis, Den Haag

Diverse aspecten van het verzamelen voor de Collectie Nederland komen in de tentoonstelling aan de orde: hoe en waarom wordt verzameld, welke criteria worden daarbij gehanteerd, welke veranderingen treden er in de loop der jaren op en hoe is de Vereniging Rembrandt daarmee omgegaan.

Satellietprogramma door heel Nederland

Als aanvulling op en verwijzing naar de tentoonstelling in Otterlo vinden er door heel Nederland minipresentaties plaats. In totaal werken vijftien musea aan dit programma mee, van Groningen tot Middelburg en Haarlem tot Maastricht. In elke presentatie wordt een werk dat in de afgelopen tien jaar mede met steun van de Vereniging is aangekocht, getoond in combinatie met collectiegenoten waar het een relatie mee aangaat.
Die combinatie laat zien dat het nieuw verworven werk de bestaande collectie op een hoger niveau tilt, een nieuw accent legt of een gemis opheft.

Publicatie en randprogramma

Bij Als kunst je lief is verschijnt een publicatie over de zin van het verzamelen voor het openbaar kunstbezit. Hierin worden ook de belangrijkste werken in de tentoonstelling besproken. Daarnaast is er een uitgebreid randprogramma met onder meer een lezingenserie, een symposium en een Vereniging Rembrandt-route door de vaste collectie van het Kröller-Müller Museum.

Medium-Roni Horn, Opposites of white, 2006-2007, Kröller-Müller Museum, Otterlo

Roni Horn, Opposites of white, 2006-2007, Kröller-Müller Museum, Otterlo

Vereniging Rembrandt en Kröller-Müller Museum: gedeelde liefde voor het openbaar kunstbezit

De boodschap die de tentoonstelling uitdraagt zou de grondlegster van het Kröller-Müller Museum, Helene Kröller-Müller (1869-1939), zeer hebben aangesproken. Zij wijdde haar leven aan het bijeenbrengen van een spectaculaire collectie moderne kunst – in totaal bijna 11.500 kunstwerken – en aan het realiseren van ‘haar’ museum, dat ze schonk aan de gemeenschap. Haar verzameling is een van de grootste en belangrijkste privécollecties van de twintigste eeuw die in openbaar bezit zijn overgegaan. Met deze collectie als uitgangspunt wordt in het Kröller-Müller al ruim driekwart eeuw verder verzameld en is het museum nog steeds toonaangevend in de wereld.

De Vereniging Rembrandt beschermt en verrijkt het Nederlands openbaar kunstbezit al sinds haar oprichting in 1883. Zij helpt als collectief mecenaat topstukken voor Nederland te behouden dan wel belangrijke Nederlandse kunst terug te brengen naar de plaats van ontstaan, maar zij volgt ook de latere ontwikkelingen van de kunst tot in het heden toe. Zij doet dat met aandacht voor de wensen van grote musea als het Rijksmuseum Amsterdam en het Kröller-Müller Museum, maar zij steunt ook de oude stedelijke musea en geeft waar mogelijk een kwaliteitsimpuls aan jongere instellingen, zoals in de afgelopen jaren aan Museum Belvédère in Heerenveen, Museum de Fundatie in Zwolle of het Zaans Museum. De Vereniging Rembrandt telt 15.000 leden. Sinds haar oprichting heeft de Vereniging bijgedragen aan de aankoop van ruim 2.200 werken. In de afgelopen tien jaar zijn in totaal 280 aankopen gerealiseerd met steun van de Vereniging Rembrandt. De Vereniging Rembrandt steunde het Kröller-Müller Museum de afgelopen zeventig jaar bij in totaal veertig aankopen.



Categorieën:Kunst, Persberichten, Tentoonstellingen

Tags: , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: